Jak nauczyć pracowników efektywnej komunikacji?

Coraz więcej firm docenia rolę komunikacji wewnętrznej w firmie. Wpływa ona nie tylko na kulturę organizacji, ale również w istotny sposób wspiera strategię biznesową. Jak zatem powinna wyglądać skuteczna komunikacja do pracowników? Jakie są jej podstawowe zasady? W jaki sposób wdrożyć ją w firmie?

Proste zasady, wiele korzyści

Podstawowym założeniem komunikacji jest podsumowanie myśli zarządu i menadżerów oraz przekazanie ich podwładnym w taki sposób, aby poznali cele i założenia firmy oraz wiedzieli, w jaki sposób je realizować. Podejście do tego tematu jednak znacznie zmieniło się na przestrzeni ostatnich kilku lat, ponieważ wskazany model nie wykorzystywał w pełni swojego potencjału. W związku z tym konieczne jest wprowadzenie pewnych zmian, które umożliwiają skuteczne realizowanie określonych działań.

Poprawna komunikacja składa się zatem z kilku etapów. Pierwszym jest określenie diagnozy, czyli bieżącej sytuacji korporacji. Następnie można określić potrzeby. Pomocne mogą się tutaj okazać różnego rodzaju ankiety i testy, które pozwalają gromadzić dane w wybranym zakresie. Następnie można przystąpić do etapu formułowania celów. Nie można jednak ich poprawnie wskazać bez uwzględniania indywidualnych potrzeb biznesu. Równie istotne jest wskazanie mierników sukcesu (KPI), stopnia oraz zakresu zaangażowanie osób z konkretnych poziomów firmy, jak i przygotowanie matrycy kanałów komunikacji. Aby cały proces przebiegł sprawnie, należy wyznaczyć osobę, która zajmie się tym tematem.

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

11 + czternaście =