Jak kontrolować temperaturę silnika w aucie lub wózku widłowym?

Układy chłodzenia silników spalinowych pozwalają utrzymać odpowiednią temperaturę ich pracy. Nie może być ona zbyt wysoka, ponieważ doszłoby do przegrzania się silnika. Nie może być jednak także zbyt niska, ponieważ wtedy silnik będzie musiał pracować na bogatej mieszance paliwowo-powietrznej i jego spalanie znacznie wzrośnie. Tyczy się to wszystkich pojazdów, które wykorzystują spalinowe motory, a więc zarówno samochodów osobowych jak i na przykład spalinowych wózków widłowych.

Kontrola temperatury

By nie dopuścić do przegrzania się silnika konieczne jest stałe kontrolowanie temperatury. Do tego wykorzystuje się specjalny wskaźnik, który umieszczony jest na desce rozdzielczej i znajduje się cały czas w zasięgu wzroku osoby kierującej. Czasami wskaźnik nie jest montowany, lecz wtedy zamiast niego na pulpicie znajduje się czerwona kontrolka, zapalająca się gdy temperatura wzrośnie zbyt wysoko. Przyrządami tymi steruje czujnik temperatury chłodnicy, który może także decydować o załączeniu specjalnego wentylatora, który spowoduje polepszenie przepływu powietrza przez chłodnicę i zmniejszenie temperatury silnika do odpowiedniej dla jego pracy.

Układ chłodzenia opiera się najczęściej na przepływie cieczy przez chłodnicę i specjalne węże. Bardzo rzadko wykorzystywany jest w samochodach układ chłodzenia samym tylko przepływem powietrza, a w wózkach widłowych praktycznie się to nie zdarza. Czasami zdarzają się wycieki chłodziwa, dlatego zawsze powinniśmy mieć przy sobie bańkę zawierającą płyn chłodniczy. Taka ilość spokojnie wystarczy, by uzupełnić ewentualne ubytki, jeżeli takie stwierdzimy. Pamiętajmy, by na bieżąco kontrolować stan płynu chłodzącego w specjalnym zbiorniczku wyrównawczym.

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

trzy × jeden =